time for thinking~

alhamdulillah..smlm dah selesai paper Kaedah Pemisahan..esok last paper..utk minggu ni la..hehe..Kimia Makanan..ni 2nd killer paper..huhu..byk nme2 pelik nak kena hafal..methionine,threonine,tysine,valine,histidine,isoleusine,lysine,leusine and phenylalanine..ni baru jek nme2 utk essential amino acid..blom lagi masuk ke functional properties lagi...aku hafal nme2 ni sme byk ngan aku hafal lagu..cmne tu????aku suka ayat Prof Salam..

as a food scientist,u have to know all these..memorized everthing..No PROTEIN,no LIFE..

huh prof..punya la byk jenis mknn dlm dunia ni..cmne nk hafal smua..bpe kandungan protein dlm kacang soya,fat dlm susu,lagi..ape yg mnybabkan santan ade 2 layer klau biar lme,cmne nk buat cheese..mcm2 lagi la..adoi..balik hari tu pon abg aku tnye satu soklan yg buat aku terkedu....antara intipati soklannya..

Ya,nk makan pe bg gemuk ek??

hahahha..wahai abgku,org besa tnye cmne nk kurus??ni tnye cmne nk bg gemuk..aku pon x tau nk jwb pe..padahal patutnya ni kan bidang aku..aku kena tau la..dah la tnye time exam dh hbs..for sure ilmu da berkarat..haha..emm,tp terpke gak la akan jwpnnya..aku rse kena amik mknn yg berlemak kot..tp kena sesuaikan dgn aktiviti la..klau amik lemak tp keje hari2 tido mkn jek,mmg saje nk dpt penyakit jantung la tu..tah la..nnti aku akn cuba fikir2 kan jwpnnya b4 aku balik jmpa abg aku nnti..


smlm aku bce satu blog ni..dia citekan pasal bebola..x kisah la bebola ayam ke daging ke..tp mmg klau blh kita jauhkan la dari memakannya klau kite x sure sape yg mmbuatnya..sbbnya??dah byk kes di mane meat ball tu diletakkan daging ba_ _.dulu yg aku tahu Dr Sahilah gtau yg ade letak plasma darah..smlm letak bnda alah tu plk..kt Penang..x phm la aku..apsal smua nk berebut2 letak bnda tu..menurut Dr Sahilah,bnda tu blh menyebabkan kekenyalan pada meat ball n gives a very nice texture..so,klau kte tgk bebola tu warna putih jek pastu texture dia lak cm baik punya smooth,so elakkanlah..x mati pon klau x mkn..as long as we are Muslim,we have to avoid from eating haram food..not just bcoz it will affect our health,but also to protect our heredity..actually,ade satu microb dalam babi yg mmg heat resistant...dgn nme lain mmg Kamikaze punya species la..klau bg haba tinggi pon,x nk mati jgk..n bila kte makan makanan yg berunsurkan bnda ni,then microb tu akan menjenguk badan kte pulak..tu yg jadik penyakit..see???Islam is very nice..Islam xkan mengharamkan sesuatu tu tnpa sebab..tp tu lah..bnda yg haram tu lah yg org nak cari..aish..

emm,ada satu lagi fakta...Prof Salam gtau yg tapai tu sbnrnya kte x ley makan tau sbbnya tapai mempunyai kandungan alkohol yang tinggi..mcm Arak..mmg la kte x letak alkohol kt dlm tapai..tp kan kte peram tapai tu..b4 tu letak ragi or yis kan..jadik,yis akan berespirasi dan menghasilkan ethanol..ethanol ni la nama lain bg alkohol..atau bhsa saintifiknya tapai tu adelah fermented rice..menurut kajian,tapai tu mengandungi dos alkohol yg melebihi tahap yang sepatutnya bg halal food..aku x igt bpe kandungan alkoholnya...hehe..tp yg pasti Prof Salam ckp tapai is haram to eat..emm??fikir2 kan lah..

adios amigos~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
nothing special..just like other people..

Followers